Möter du elever med läs-, skriv-, språk,- eller räknesvårigheter?
Vill du veta mer om vad dyslexi innebär och vilka anpassningar som är effektiva?
För just dig är denna föreläsning om dyslexi framtagen. Det är ofta en utmaning att undervisa elever med dyslexi och att hitta och ge rätt stöd för varje individ. Under föreläsningens gång får du veta vad dyslexi innebär och vilka extra anpassningar som brukar vara effektiva för att utveckla en språkligt tillgänglig lärmiljö.
Cirka 5 – 8% av eleverna anses ha dyslexi. Svårigheterna visar sig till exempel i form av bristande avkodning, läshastighet, läsförståelse och rättstavning. För att du som lärare bäst ska kunna möta elevernas behov och utmaningar, behöver du veta vilka riktade åtgärder och anpassningar som är effektiva för att stärka eleven och samtidigt uppfylla skollagen.
Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande med elever som har en funktionsnedsättning kräver att undervisningen är språkligt tillgänglig, och är ett måste för elever som behöver stöd med språket. I föreläsningen lyfts viktiga anpassningar fram som brukar vara effektiva för att utveckla en språkligt tillgänglig lärmiljö samt exempel på vilka assisterande lärverktyg som kan användas vid dyslexi, dyskalkyli och språkstörning (DLD).
Här lyfts skillnader och likheter mellan dyslexi och språkstörning fram samt hur elever med särskild begåvning kan maskera dyslexi. Med utgångspunkt i modellen RTI (Respons to Intervention) ges en genomgång av olika interventionssteg för att upptäcka och förebygga lässvårigheter.
Föreläsningens syfte:
Föreläsningen syftar till att ge en ökad förståelse och djupare kunskap om vad dyslexi, dyskalkyli och språkstörning (DLD) är och hur de kan påverka varandra. Syftet är också att ge dig som lärare verktyg och strategier så att du kan ge ett viktigt stöd i undervisningssituationer åt elever med en nedsatt läs-, räkne- eller språkförmåga.
Föreläsningen ger kunskap om:
- Vad dyslexi, dyskalkyli och språkstörning (DLD) är utifrån en utredande logopeds perspektiv.
- Hur särskild begåvning kan maskera dyslexi.
- Hur funktionsnedsättningarna kan hänga ihop och påverka varandra.
- Hur du kan stödja elever med dyslexi, dyskalkyli eller språkstörning (DLD) genom språk- och kunskapsutvecklande strategier och lärverktyg.
- Hur läs- och skrivsvårigheter kan förebyggas med en evidensbaserad metod
Målgrupp
Alla professioner som möter elever med läs-, skriv-, språk,- och räknesvårigheter.
Litteratur
Boken Om dyslexi – Läs-, skriv- och språksvårigheter. Ekelund, T. (Studentlitteratur, 2023). Läs mer om boken här.
Det är en fördel om kursdeltagarna har köpt boken inför föreläsningen. Boken finns att köpa överallt där böcker säljs, till exempel på Bokus. Adlibris. Akademibokhandeln. Studentlitteratur
Om föreläsaren:
Tove Ekelund forskar om dyslexi och särskild begåvning vid Karlstads universitet. Tove är legitimerad logoped, författare, specialpedagog, legitimerad lärare och skolledarutbildad med mångårig erfarenhet av både utrednings- och behandlingsarbete inom sjukvården samt av undervisning och skolledarskap. Tove är verksam logoped, författare av facklitteratur, föreläsare samt konsult inom skolsektorn och andra verksamheter.
Bokningsförfrågan:
Föreläsningen genomförs genom vår samarbetspartner Gothia kompetens. Här finns mer information om föreläsningen.