Köpvillkor
Dessa köpvillkor gäller för köp hos Logopeditjänst Sverige AB (nedan kallas Logopeditjänst) med org.nr 556807-1855.
Kontakt:
Adress: Gamla vägen 18, 457 91 Tanumshede
Telefon: 0525-224 25
E-post: info@logopeditjanst.se
Allmänt
Logopeditjänst säljer fysiska samt digitala produkter och tjänster, via webbplatsen logopeditjanst.se med leverans till privatperson över 18 år och föreningar, bolag och offentliga institutioner inom Sverige. Med digital produkt avses icke-fysiska produkter och tjänster som går att köpa på logopeditjanst.se. Köpvillkoren gäller mellan Logopeditjänst och dig som kund.
Priser och betalning
Priser anges i SEK (inklusive 25 % moms). Vid de tillfällen där priset anges exklusive moms framgår det vid produkten.
Betalning sker säkert via vår samarbetspartners Klarna, PayPal, med kreditkort, Swish 123 344 4825 eller direkt till vårt bankgironummer 5108–1826. Då full betalning kommit oss tillhanda sänds de fysiska eller digitala varorna omgående.
Till skolor, företag eller andra verksamheter erbjuder vi faktura 14 dagar netto. Organisationsnummer, adressuppgifter samt e-post anges vid beställningen. Faktura skickas via e-post i samband med leverans. Minsta ordervärde är 500 kr.
Leveranstid
Vi skickar normalt din beställning av de produkter som finns i lager inom 1–3 arbetsdagar från det att vi mottagit din order. Vid specialbeställningar kan leveranstiden förlängas.
Leverans av digital produkt sker i samband med att du slutfört köpet. En aktiveringslänk skickas då till din e-post. Fraktkostnader tillkommer inte för digitala produkter.
Leveranssätt
Vi skickar alla våra beställningar med PostNord, MyPack Collect eller DHL. Paketet levereras till närmaste postombud eller utlämningsställe på angiven leveransadress. Du aviseras via SMS eller e-post. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Beställer du som företag, skola eller annan organisation skickas ditt paket med PostNord eller DHL och levereras direkt till din leveransadress. Om ingen finns på plats för att ta emot leveransen lämnar PostNord den hos närmaste utlämningsställe. Du får då en avi från PostNord med information om var och hur du hämtar ut din försändelse.
För det fall Logopeditjänst behöver kommunicera med dig i frågor som avser din beställning kommer Logopeditjänst att skicka meddelanden till din angivna e-postadress. Du som kund åtar dig således att bevaka din e-post efter genomförd beställning. Logopeditjänst reserverar sig för slutförsäljning av beställd produkt.
Avbeställning
Du kan avbeställa ett köp fram till dess att produkten har skickats från Logopeditjänst. För hjälp med avbeställning kontaktar du oss antingen på order@logopeditjanst.se eller 0525-224 25.
Ångerrätt
Enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal har privatkund rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från det att denna har tagit emot en vara. Företagskunder har ingen ångerrätt enligt Distansavtalslagen.
Privatkund som vill utöva sin s.k. ångerrätt gör detta genom att inom 14 dagar från det att produkten togs emot av dig som privatkund, meddela Logopeditjänst genom att mejla oss på order@logopeditjanst.se innan du returnerar ditt paket för att få ett returnummer. Har du inget returnummer kan vi tyvärr inte ta emot returen.
Privatkund som meddelat Logopeditjänst om att denne vill utöva sin ångerrätt ska utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till Logopeditjänst. Bifoga följesedeln vid retur. Privatkund betalar själv för returfrakten och returnerar oanvänd produkt till följande adress:
Logopeditjänst
Gamla vägen 18
457 91 Tanumshede
Du har enligt distansavtalslagen rätt att ångra dig och returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Ångerperioden påbörjas så snart du haft tillgång till varan, dvs. 1 dag efter det att ordern överlämnats till PostNord eller DHL. För att hitta datumet som din order skickades, vänligen kontrollera sändningsbekräftelsen som mejlades till dig i samband med att ordern lämnade vårt lager. Har denna tid överskridits är returmöjligheten dessvärre förbrukad. Returer som inkommit till oss för sent, kan ej återsändas till kunden.
Vid Privatkunds utövande av ångerrätten ska Logopeditjänst utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från att ha mottagit Privatkunds önskan om att utöva sin ångerrätt återbetala kostnader för beställningen av produkten. Vi kräver att varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Det är viktigt att du packar produkten väl och bifogar följesedeln eller annan information där ditt ordernummer och dina kunduppgifter tydligt framgår. Saknas den informationen kan vi inte se att returen kommer från dig. Efter att vi har mottagit och kontrollerat återsänd vara, återbetalas varans värde till dig.
Ångerrätten gäller dock inte vid följande fall:
- Digitala Produkter (digitalt innehåll som har levererats till Privatkund på något annat sätt än på ett fysiskt medium);
- Observera att specialbeställda varor eller kopieringsmaterial inte är returnerbara enligt kap:2; 11§ av distanslagen.
- Av hygieniska skäl accepterar vi inga returer av fonationsrör eller Talktools produkter. Undantaget är Talktools böcker.
Med beaktande av ovanstående undantag i distansavtalslagen samtycker Privatkund till att ångerrätten inte omfattar digitala produkter eftersom de inte går att returnera till följd av sin karaktär.
Ansvar
Logopeditjänst ansvarar inte för driftstörningar på webbplatsen, t.ex. beträffande funktionalitet och annan felaktig information. Utöver vad som framgår av köpvillkoren och konsumentlagstiftning har Logopeditjänst inget ansvar för fel, förseningar eller eventuella slutförsäljningar.
Vidare förbehåller sig även Logopeditjänst rätten till prisjustering av produkterna på webbplatsen utan föregående avisering. Logopeditjänst ansvarar således inte för eventuella skador, direkta eller indirekta, som Kund kan lida till följd av något av de ovanstående.
Kund ansvarar för att obehöriga inte får tillgång till Kunds användarnamn och lösenord.
Reklamation
Har du fått en felaktig, defekt eller saknad produkt, ta genast kontakt med oss via e-post info@logopeditjanst.se. Skicka bilder samt beskriv skadan. Om varan varit felaktig eller defekt, skickar vi en returfraktsedel via e-post som du kan skriva ut och fästa på leveransen för att kostnadsfritt returnera varan till oss. När den returnerade varan kommit tillbaka till oss görs en bedömning. Vi skickar därefter en ny produkt i utbyte till dig utan extra kostnad. Om vi av någon anledning inte kan ersätta dig med en ny produkt, krediterar vi din faktura och gör en återbetalning till dig när vi har fått den defekta varan i retur. En återbetalning görs till angivet bankkonto inom 5 bankdagar.
Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (paket & brev ca 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Personuppgiftsbehandling
All behandling av personuppgifter i samband med köp på webbplatsen sker i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Mer information om hur Logopeditjänst behandlar dina personuppgifter finns att läsa i Logopeditjänsts integritetspolicy
De partners vi samarbetar med vid betalningar är att betrakta som personuppgiftsansvarig för personuppgifter som du lämnar till dem i samband med betalning.
Ändring av Köpvillkoren
Logopeditjänst äger rätt att utan förvarning, oaktad anledning, ändra köpvillkoren utan föregående avisering till Kund. Eventuella ändringar träder i kraft så snart de blivit tillgängliga på webbplatsen. Kund uppmanas därför att hålla sig uppdaterad vad avser köpvillkoren.
Immateriella rättigheter
Logopeditjänst äger och förfogar över all mjukvara, databaser, register, texter, bilder, varumärken, namn och logotyper och andra immateriella rättigheter som finns tillgängligt på webbplatsen. Kund äger inte rätt att kopiera, mångfaldiga, tillgängliggöra eller på annat sätt förfoga över sådant material. Vidare är produkterna som tillhandahålls på webbplatsen skyddade av upphovsrätt. Detta innebär i korthet att Kund inte äger rätt att kopiera, mångfaldiga, sprida eller på annat sätt tillgängliggöra produkterna till annan.
Ingenting av det som tillhandahålls på webbplatsen under ett varumärke som Logopeditjänst äger eller licensierar ska tolkas som en upplåtelse av licens eller rätt för Kund att använda de varumärken som är synliga på eller i webbplatsen.
För ytterligare information om distans- och hemförsäljningslagen:
Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se
Svensk författningssamling på riksdagens hemsida: www.riksdagen.se
Vi följer Konsumentverkets rekommendationer.